Styreleder i Taxi Målselv, Kristin Rossvoll

– Umulig å ha åpent døgnet rundt 

Styreleder i Taxi Målselv, Kristin Rossvoll forteller at taxinæringen har endret seg mye i løpet av de siste årene. Hun forteller at det ikke er inntektsgrunnlag for å ha åpent for alle hele døgnet.

Publisert Sist oppdatert

– Den forrige regjeringa innførte frislippet, som gjorde at alle kunne søke på løyve og få det. Det gjorde at det ble veldig mange flere løyver enn det var tidligere. Det er lettere å få løyve nå enn tidligere, forklarer hun.

Selv om politikerne forsøker å reversere frislippet mener Rossvoll at skaden allerede er skjedd.

– I forhold til det at folk sliter med å få taxi på kveld, helg og natt så er det slik at det ikke er grunnlag rett og slett. Vi får ikke betalt for å ha vakt. Vi får ikke folk til å ha vakt en hel helg og så får de kanskje bare to turer, det er rent tap. Det sier seg selv det at det er ingen som er interessert i å jobbe uten lønn, sier Rossvoll.

Karoline Rossvoll er datteren til Kristin Rossvoll og kjører også taxi.

Taxi Målselv er tilgjengelig 24 timer i døgnet for turer til og fra legevakt og pasientreiser.

– Vi har en bil tilgjengelig som er forbeholdt legevakta på natt og helg. Ellers i uka det er helt vanlig å kjøre 12-14 timer i døgnet.

Hun forteller siden de har begrenset med sjåfører må de bruke dem på de rette tidspunktene.

Det er fem løyver og tre bileiere.

– Drosjenæringen er ikke slik som den en gang var, den har endret seg masse. Det er dessverre ikke slik lenger at man nødvendigvis får taxi 24/7 i distriktsnorge, sier Rossvoll.

Istind Taxi

Bjørn Tore Helgesen i Istind Taxi synes det ikke er nok kjøring.

– Vi har ikke nok å gjøre, understreker han.

Istind Taxi har kun én bil i drift.

– Vi har ikke pasientreise, så det som ikke dekkes av de store avtalene, det har vi. Altså mer av drop-in turer. Vi er ikke inne i den avtalen med sykehuskjøring, det går på anbud, forteller Helgesen.

Bjørn Tore Helgesen, Istind Taxi.

I starten kjørte Istind Taxi i helgene.

– Vi oppdaget fort at det er ingen vits, så nå gjør vi utgangspunktet ikke det fordi det blir for dyrt, sier Helgesen.

Han forteller videre at de kjøre kveldstid, men at mesteparten av kjøringen er på mandag til fredag.

– Vi er 1,5 stilling, men fem-seks sjåfører. Vi har en som er i 100% stilling, og så bruker vi de andre for å dekke opp resten, forteller han.

Ifølge Helgesen er taxiyrket en utakknemlig jobb.

– Jeg har aldri fått så mye kjeft som etter jeg startet med taxi. Det er bare å se hva man tjener av penger. Matematikk lyger ikke. Jeg vet hva vi kjører inn på en måned og det er ikke nok for å si det sånn. Vi berger oss på at vi kan sette av bilen til turistkjøring, sier han.

 

Powered by Labrador CMS